tisdag 14 september 2010

Hörde en reklam på tv nyss

där Foppa förhör en kille på spanska ord. Fick mig att tänka på följande.

Pappan läste spanska som tillvalsspråk på gymnasiet. Han klarade B kursen med nöd och näppe eller med hjälp av en kompis. Han tänkte att han nog skulle kunna få bra användning av sin spanska i Barcelona. Det första som händer när vi kliver på bussen från flygplatsen mot hotellet så säger han "Danke" när han får pengar tillbaka av busschauffören. Jag rättar honom lite och säger Gracias. Sen skrattar jag lite gott åt hans försök. Sen hör jag inte ett spanskt ord på resan från honom. Jo, han svarar väl på alla "Hola" och sånt som sas. Men inte ett till ord. Jag som trodde han skulle briljera. Tills sista kvällen. Då vi skulle gå och köpa en souvenir. De hade små ställen efter La Rambla som såg ut såhär:


När han skulle beskriva var han skulle gå och handla sa han;
- "Vi kan väl gå till ett sånt där ihåla stånd".
- "Ihåla stånd?" frågade jag (lite oroligt för det lät inte som ett kul ställe kände jag spontant)

Tills jag såg skylten och förstod att han inte kom ihåg att i spanska sätter man utropstecken och frågetecken upp och ner före själva uttrycket/frågan. Det visste jag som inte läst spanska. Det tog ett tag för mig att övertyga honom att det var så men nu tror jag att han vet. Enormt kul hade jag åt det därnere iallafall. Och nu med när jag tänker tillbaka.

7 kommentarer:

  1. hahaha, han är rolig den där pappan. Förstår att du har haft hur kul som helst i barcelona.

    //L

    SvaraRadera
  2. Haha, inte så lätt:)!

    Och det här med fler barn, jag vet inte riktigt.
    Ibland skulle jag vilja har hur många som helst men jag tror inte det kommer bli fler här:)
    (Tyvärr)

    SvaraRadera
  3. HAHA! Det där med språk är inte lätt ;D

    SvaraRadera
  4. haha. det är så svårt med språken. Jag blandar alla möjliga olika när jag reser och ska säga hej eller tack. :-)

    SvaraRadera
  5. Klarade han språket med bra betyg? *ler*

    SvaraRadera
  6. hahahha, vansinnigt roligt! :D

    SvaraRadera
  7. HAHAHAHAHAHAHAHAHA!! :D :D
    Skrattade högt när jag läste det, fy farao vad roligt!!
    Är du säker på att det var spanska han läste!?

    SvaraRadera