måndag 21 november 2011

Hjärtefråga

Jag fick frågan idag av en kompis om vilket sorts hjärtfel Rut hade när hon var mindre. Självsäkert öppnar jag munnen och säger:
 -Ja, vad hette det nu... Nodal nånting, Nodal rektal?

Nä så hette det inte. Nodal rektal? Vad är det? Låter ju helt sjukt. Grejen är att förut kunde man väcka mig mitt i natten och jag kunde säga namnet på hennes hjärtfel framlänges och baklänges och säkerligen på rövarspråket. Men idag var det som bortblåst. Jag funderade länge men kunde inte komma på det.

Jag vet att det var så pass ovanligt att Rut var den andra personen i Sverige med detta hastigt uppkomna hjärtfel. Jag vet att när vi uppsökte vård och kunde detta namn på hjärtfelet så backade flera läkare och ville inte ens behandla en öroninflammation utan att prata med hjärtläkaren. Jag vet att vi triumferade med att kunna detta namn så många gånger över läkare som vi var rädda att inte ta oss på allvar. Ingen hade hört det. Vi kunde tom rita upp hennes hjärta på ett enkelt sätt och förklara var felet satt och hur det påverkade hjärtat. Vi var lite så som man måste vara när man har ett sjukt barn, experter över detta. Men idag. Bortblåst.

Kanske är det något väldigt bra, nu är Rut frisk förklarad och kanske har jag börjat överge sjukdomen. Länge har jag googlat den för att se om man kan hitta någon annan där ute som fått något liknande. Men det har jag inte gjort på väldigt länge. Kanske har jag kommit så långt att jag i tankarna nu har friskförklarat henne jag med. Nu är hon Rut, med lite migrän och så men någon Nodal sak har inte kvar.

Nu har dagen gått och jag kom ihåg det efter mycket tänkande. Ektopisk nodal takykardi hette det. Det där dumma som bodde i hennes hjärta ett tag. Men som nu lämnat oss på alla plan.

2 kommentarer:

  1. Det låter väl ganska skönt tycker jag att du har "städat" bort vad hennes sjukdom hette. Att den liksom inte är er vardag längre :)

    Vore det något rektalt i namnet så är det väl beläget i nån annan region om man säger så, hihi.
    Kram

    SvaraRadera
  2. Visst är det konstigt att man kan glömma sånt som har varit en så viktig del av livet. Skönt att hon är friskförklarad

    SvaraRadera